- Voor veel rijders van elektrische auto’s blijken de fiscale voordelen zwaar te wegen.
- In 2026 overweegt 1 op de 3 rijders van een elektrische auto over te stappen op een brandstofauto, als fiscale voordelen worden afgebouwd.
- De bijtelling voor elektrische lease-auto’s gaat omhoog, de vrijstelling voor de aanschafbelasting BPM is vervallen en elektrische rijders gaan meer wegenbelasting betalen.
- Lees ook: Meer elektrische occasions verkocht, terwijl consument twijfelt door onzekerheid
De fiscale voordelen van elektrisch rijden lijken zwaar mee te wegen bij de keuze om een auto die op benzine of diesel rijdt links te laten liggen. Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale voordelen helemaal wegvallen, zegt bijna 60 procent niet langer elektrisch te willen rijden.
Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op basis van een gezamenlijk onderzoek met de Vereniging Elektrische Rijders en de Rijksuniversiteit Groningen onder 3.500 elektrische rijders.
Fiscale voordelen elektrische auto afgebouwd
Sinds 1 januari 2025 is het nultrarief voor de aanschafbelasting bpm bij elektrische auto’s vervallen.
Eind dit jaar vervalt voor elektrische rijders de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) en wordt de korting in de bijtelling voor privé-gebruik van zakelijke rijden beëindigd. Een elektrische auto wordt dan duurder dan een vergelijkbare brandstofauto.
Particulieren zullen meer wegenbelasting gaan betalen voor hun elektrische auto, omdat die door de ingebouwde accu's een stuk zwaarder is dan de gemiddelde brandstofauto. In 2025 geldt nog een korting van 75 procent op de wegenbelasting voor elektrische auto's, maar dit wordt verlaagd naar 25 procent korting van 2026 tot en met 2029. In 2030 vervalt de korting op de wegenbelasting helemaal.
Bijtelling elektrische leaseauto naar 22 procent in 2026
Door de verdere afbouw van de korting op de bijtelling wordt het ook voor de zakelijke rijder duurder om elektrisch te rijden.
In 2025 geldt voor zakelijke elektrische auto's dat je bij meer dan 500 kilometer privé-gebruik een bedrag van 17 procent van de cataloguswaarde moet optellen bij je inkomen. Dat is lager dan de reguliere 22 procent bijtelling.
Deze verlaagde bijtelling geldt overigens voor het deel van de cataloguswaarde tot 30.000 euro. Daarboven geldt de reguliere bijtelling van 22 procent. Vanaf 2026 geldt voor elektrische auto's het reguliere bijtellingstarief van 22 procent.
De overheidsambitie is dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto's emissieloos zijn, waardoor in 2050 een volledig emissieloos wagenpark mogelijk is. Onder elektrische rijders lijkt echter het geloof af te nemen dat de overheid elektrisch rijden daadwerkelijk wil stimuleren. Nog maar 29 procent van de elektrische rijders denkt dat het kabinet echt wil dat Nederlanders elektrisch gaan rijden. Dit is een flinke afname ten opzichte van vorig jaar, toen de helft van de rijders hier nog van overtuigd was.
Afhakende elektrische rijders zijn ook een indicatie dat benzinerijders in de toekomst minder snel zullen overstappen op een elektrische auto. Dat is volgens de RVO zorgwekkend, aangezien een groot deel van de beoogde milieuwinst in de vervoerssector moet komen van meer elektrisch rijden.